Warning: Use of undefined constant EDD_PLUGIN_FILE - assumed 'EDD_PLUGIN_FILE' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /homepages/40/d392253721/htdocs/blog/wp-content/plugins/font-uploader/font-uploader-free.php on line 59

Warning: Use of undefined constant ‘WP_AUTO_UPDATE_CORE’ - assumed '‘WP_AUTO_UPDATE_CORE’' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /homepages/40/d392253721/htdocs/blog/wp-config.php on line 92
SUPERALIMENTS . LLAVORS DE CHIA | CEMU | Blog

SUPERALIMENTS . LLAVORS DE CHIA

  • abr 12 / 2016
  • 0
Centre Mèdic Utset

SUPERALIMENTS . LLAVORS DE CHIA

per Núria Vélez – Nutricionista de CEMU

Chia_Pudding

Les LLAVORS DE CHIA, provinents de la planta Salvia hispànica (familia de la menta), tenen el seu origen a Mèxic i Guatemala, i van ser cultivades per els asteques des de temps pre-Colombins.

TENEN UNA COMPOSICIÓ NUTRICIONAL MOLT INTERESSANT, amb nivells d’ entre 15-25% de proteïna i un contingut d’oli d’ 1/3 part del seu pes format en un 60% per ALA (àcid α-linolènic), la qual cosa fa que aquestes llavors siguin una important font alimentaria d’àcids grassos ω-3. Contenen alts nivells de fibra dietètica (entre un 18 i un 30%), i un 5% de fibra soluble. Són també font de vitamines del grup B, fòsfor, calci, potassi, zinc i coure.

Entre els components actius d’aquest SUPERFOOD trobem:

  • ÀCIDS GRASSOS ω-3, que disminueixen els nivells de triglicèrids i colesterol, reduint la pressió arterial i les malalties cardiovasculars, a més d’exercir una activitat antiinflamatòria, cardioprotectiva i hepatoprotectiva. A més actuen  redistribuint el greix visceral i hepàtic i tenen propietats antidiabètiques.
  • IMPORTANTS SUBSTÀNCIES FITOQUÍMIQUES, com els polifenols i els flavonoides (quercetina, kaempferol i àcid cafeic, entre d’altres) amb activitat antitrombòtica, antioxidant, antiinflamatoria i immunomodulatoria.

EN QUANT ALS ESTUDIS IN VIVO REALITZATS EN HUMANS, s’ha determinat una milloria de la glucèmia postprandial (després d’ingerir un pa blanc que incloïa les llavors de chia), i un augment de l’ALA i l’EPA, (en un estudi amb suplementació de 25g de llavors de chia/dia).

D’altra banda també s’ha observat una disminució dels triglicèrids i de glucosa en sang i una reducció més eficaç del pes corporal, en un estudi en població mexicana, on es realitzar una intervenció que incloïa una restricció de 500kcal en la ingesta dietètica dels participants, a més de fer-los prendre diàriament un batut el qual incloïa 4g de llavors de chia, 7g de nopal deshidratat , proteïna de la soja i civada.

CAL ENCARA PROFUNDITZAR, ja que els resultats són insuficients, però com heu pogut veure, prometedors.

Aleshores.. quins BENEFICIS té  incloure les llavors de chia en la nostra dieta?

-Són una FONT VEGETAL D’OMEGA 3,, el qual s’ha provat que disminueix els nivells de colesterol LDL i triglicèrids.

-Són una EXCEL·LENT FONT DE VITAMINES I MINERALS ANTIOXIDANTS, que ens protegeixen front l’estrès oxidatiu.

-Proporcionen SUBSTÀNCIES FITOQUÍMIQUES com la quercetina i el kaempfrerol, que com hem comentat a l ’inici aporten múltiples beneficis.

-Contenen PROTEÏNES VEGETALS COMPLERTES amb tots els aminoàcids essencials, per la qual cosa són un producte interessant per a vegetarians.

-El seu elevat contingut en FIBRA SOLUBLE ens proporciona sacietat, ja que té la capacitat de retenir aigua. D’altra banda ens ajuda a regular l’hàbit gastrointestinal, i a gestionar els nivells de sucre en sang.

-SÓN IDEALS PER A ESPORTISTES, degut a què són energètiques, contenen proteïna vegetal i carbohidrats d’absorció lenta així com greixos poliinsaturats i antiinflamatoris. D’altra banda la capacitat d’absorció d’aigua d’ entre 9 i 12 vegades el seu pes, comentada anteriorment produeix una millora en la hidratació i en l’equilibri electrolític.

COM PODEM CONSUMIR-LES?

L’any 2000, les US Dietary Guidelines, acceptaven un consum diari de chia, i establien la dosi màxima en 48g/dia. Cal dir però que en la majoria d’estudis realitzats en humans s’utilitza la dosi de 25g/dia.

Per a prendre-les cal remullar-les prèviament, de manera que la fibra absorbeixi l’aigua formant un gel, i després ja podem incloure-les en begudes vegetals, sucs, iogurts, amanides, sopes i cremes, smoothies o sucs verds.

Per a ESMORZAR, EN UN BATUT VERD  fet per exemple amb fulles d’espinac, pastanaga, bròquil, cogombre, api, suc de llimona i aigua.

Per a ESPORTISTES, afegides a un batut de plàtan, maduixa, llet desnatada (preferiblement sense lactosa) o de civada, i flocs de civada.

Per a BERENAR, afegides en un iogurt amb fruits vermells  i nous.

QUÈ HEM DE VIGILAR?

-El seu alt contingut en fibra POT OCASIONAR MOLÈSTIES EN PERSONES SENSIBLES A NIVELL GASTROINTESTINAL.

-Les PERSONES AMB LA TENSIÓ ARTERIAL BAIXA han de vigilar i no fer-ne un consum excessiu.

-NO està indicat el seu consum en persones que prenen WARFARINA (COUMADIN).

-NO està recomanat  durant L’EMBARÀS NI LA LACTÀNCIA, degut a què no hi ha estudis suficients en aquests col·lectius.

-ELS AL·LÈRGICS A LES LLAVORS, possiblement ho siguin també a la CHIA.

Deixa un comentari